Voor de partners van de Cikelsteden in Zuid Holland organiseert iCircl met regelmaat bijeenkomsten: Community of Practice (CoP) om te brainstormen en te discussiëren over de mogelijkheden van circulariteit.
Op 7 mei was de bijeenkomst van Cirkelstad Rotterdam. Vanwege de maatregelen rondom het bestrijden van het Corona virus wederom via digitale weg, zodat hier ook partners van andere Cirkelsteden aan deelnamen. De CoP’s worden het jaarrond georganiseerd met een thema; en dit was voor Rotterdam dit keer “Circulaire Innovatie”; en meer specifiek “Dome as a Service” (DaaS). Hierbij was de Dome het voormalige zwembad Tropicana aan de Maasboulevard in Rotterdam waar Blue City samen met projectontwikkelaar COUP al een tijdje nadenkt over innovatie van het gebouw. Hergebruik zonder sloop, maar door het geven van een andere invulling.
Tijdens de digitale CoP van Cirkelstad Rotterdam, nam projectontwikkelaar Tilly Macleane van COUP ons mee in de concepten die al bedacht zijn voor de Dome. Een van de mogelijkheden die hier wordt onderzocht, is het aanbesteden van de Dome as a Service. Maar wat is het “as a service model” dan eigenlijk en waarom is het circulair? Bij het Product as a Service model blijft de leverancier eigenaar van het product en neemt de klant de dienst van het product af als een soort lease constructie. Hiermee wordt de leverancier gestimuleerd om haar product te verduurzamen en kwalitatief hoogwaardig te voorzien van de dienst. De klant betaalt hier een maandelijkse of jaarlijkse fee voor de dienst en geen eenmalige aanschafprijs.
Met het bovenstaande kan je je voorstellen dat het herontwikkelen van de Dome als Product as a Service een grote opgave is. Hoe ga je al die elementen op een verschillende manier aanbieden als een service? En van wie is het gebouw dan nog, als de onderdelen niet in eigendom zijn van het vastgoedbedrijf? Al snel ontstond de discussie tussen een aanwezig accountant en makelaar hoe dit gefinancierd zou moeten worden als er diverse eigenaren zijn; lease? Hoe gaat men om met beheer en onderhoud? Kan as a service op de balans? En hoe wordt andermans product in een vastgoedobject van de ander dan verzekerd?
Op een groot digitaal whiteboard zijn tijdens deze bijeenkomst alle vragen en suggesties van de deelnemers verzameld. Tilly Macleane en Yvette Goovaart van COUP zien de Dome as a service in dit stadium als een potentiele mogelijkheid om het te herontwikkelen, maar het een sluit het ander niet uit. Ook zij weten de antwoorden nog niet, maar gebruiken 2020 als een jaar om te zoeken naar antwoorden en mogelijkheden binnen het as a service model. De komende maanden gaat iCircl samen met BlueCity en COUP op zoek naar de antwoorden en hopen in november een concreet vervolg te geven aan dit thema.